Každá společnost bere existenci webstránky automaticky, ale e-mail marketing takto vnímán není. Je to škoda, protože tato marketingová technika se umisťuje na předních místech efektivity průzkumů mezi marketéry.
Nepřítel SPAM
Váš e-mail marketing by se neměl skládat jen z toho, že rozesíláte své e-mail zprávy a už vůbec ne z aplikací, které pro tento účel nejsou určeny. Pokud používáte některého z e-mailových klientů jako je Outlook, nebo Thunderbird, můžete si při větším počtu uškodit. V dnešní době je SPAM považován za velký problém. SPAM je nevyžádaná zpráva, kterou odesílatel hromadně zasílá na databázi kontaktů. I přesto, že máte databázi svých kontaktů, kteří se dobrovolně přihlásili k přijímání novinek, i tak při nesprávném rozesílání budou vaše zprávy automaticky označené jako SPAM a nebudou doručeny. V ještě horším případě celá vaše web doména, ze které posíláte všechny své e-maily i na individuální kontakty, může být filtrována a e-maily nedoručené. SPAM je považován za skutečný problém dnešní doby a podle odhadů více než 90% všech e-mailů jsou právě nevyžádané zprávy. Neustále se proto aktualizují pravidla a algoritmy na to, kdy se zpráva považuje za nevyžádanou. Pokud chcete mít jistotu, že e-mail bude doručen a vy budete profitovat z vašich e-mailových aktivit, je třeba použít aplikace, které jsou k tomu určeny. Na trhu jsou dostupné aplikace od bezplatných a Open Source řešení až po profesionální placené aplikace a služby. Je třeba použít aplikace, které jsou k tomu určeny.
Měřitelnost e-mail marketingu
Měřitelnost je obrovská výhoda e-mail marketingu. E-mail marketing vám umožní svou zprávu doručit potenciálním klientům. Pokud vaše společnost využije sofistikovanější řešení, budete mít dokonalý přehled o tom, komu byla zpráva doručena a kdo si zprávu přečetl. A nejen to. Budete přesně vědět kdo a na kterou nabídku či odkaz kliknul. Zjistíte tak preference jednotlivých adresátů a přitažlivost vašich produktů. Tímto způsobem je možné databázi segmentovat a cíleně oslovovat klienty s nabídkami, které jsou relevantní. Také můžete na různých skupinách příjemců testovat různé typy grafického zpracování a dále upravovat e-maily tak, aby dokázaly lépe oslovit zákazníka. Tím se dosahuje vyšší efektivita prodeje nebo jiného cíle, který rozesíláním zprávy sledujete.
Dobrým příkladem praktického využití výhod e-mail marketingu je například společnost, která za léta působení nasbírala několik tisíc kontaktů. Zpráva na zaslané kontakty obsahuje několik různých nabídek, které se liší druhem zboží nebo služby. Po rozeslání a přečtení e-mailových zpráv může firma analyzovat úspěšnost jednotlivých produktů, tj. kolik lidí kliklo na jednotlivé odkazy a kolik z nich dále reagovalo, například koupí nebo telefonátem. Následně vzniknou segmenty s několika desítkami kontaktů, se kterými se dá pracovat i offline způsobem. Například při úplných informacích v databázi je možné potenciální zákazníky kontaktovat telefonicky, což by však při tisících kontaktech bez jakékoliv indikace zájmu o produkt bylo neefektivní a zdlouhavé.
Pravidelnost vyhrává
Při e-mail marketingu je velmi důležité propojení na webovou stránku společnosti, pravidelnost a relevantnost zpráv. Jakož i při jiných činnostech je důležité stanovit si cíle a postupným optimalizováním jednotlivých aspektů, které mohou ovlivnit efektivitu, tyto cíle naplňovat.
Nejčastěji faktory, které ovlivňují úspěšnost e-mailového marketingu jsou: předmět zprávy, jméno odesílatele, e-mail a načasování zprávy.
E-mail marketing má svá pravidla, které se z části překrývají s pravidly platnými pro webstránky, ale pochopení odlišností a profesionalizace e-mail marketingových aktivit přinese vaší společnosti výhodu před vaší konkurencí.