Prohlížeče založené na Chromiu a samotný Chrome přestanou v roce 2022 podporovat soubory cookie třetích stran. Důvodem je rostoucí nedůvěra uživatelů. Stávající metody digitální reklamy a monetizace se stanou méně efektivními nebo dokonce přestanou fungovat úplně.
„Uživatelé požadují větší soukromí – včetně transparentnosti, možnosti volby a kontroly nad tím, jak jsou jejich data využívána – a je jasné, že webový ekosystém se musí vyvíjet tak, aby tyto rostoucí požadavky splňoval,“ oznámila společnost Google 3. března 2021 na svém blogu.
Soubory cookie třetích stran jsou soubory cookie, které nastavuje a může prohlížet jiná webová stránka než ta, na které se právě nacházíte. Například můžete mít na svých webových stránkách tlačítko „To se mi líbí“, které uloží do prohlížeče návštěvníka soubor cookie, k němuž může později přistupovat společnost Facebook, aby identifikovala návštěvníky a zjistila, které webové stránky navštívili.
Společnosti již dlouho používají soubory cookie třetích stran ke sledování návštěvníků webových stránek, zlepšování uživatelského komfortu a shromažďování údajů pro cílení reklamy na správné publikum. Hlavní výhodou souborů cookie třetích stran pro inzerenty bylo, že umožňovaly sledovat, co si uživatelé prohlížejí na celém webu v rámci konkrétního prohlížeče, nikoli pouze na webu, na kterém byly tyto soubory cookie nainstalovány.
Přestože Chrome není prvním prohlížečem, který zakázal soubory cookie třetích stran, má největší podíl na trhu (64 % všech uživatelů). Prohlížeče Safari (na druhém místě) a Firefox (na třetím místě) přestaly sledovat uživatele prostřednictvím souborů cookie třetích stran před více než rokem.
Jak změny ovlivní marketing?
Až všechny hlavní prohlížeče přestanou podporovat soubory cookie třetích stran, stane se cílená reklama za pomoci této technologie minulostí.
Je třeba mít na paměti, že na začátku roku 2022 nebudou zakázány všechny typy souborů cookie. Soubory cookie první strany, které nejsou předávány třetím stranám, zůstanou zachovány. Jejich účelem je usnadnit interakci s uživatelem: zapamatovat si hesla, preference vyhledávání, historii nákupů, doporučení, položky uložené v košíku atd.
Jak se k změnám přizpůsobit?
To, jak se k změnám přizpůsobit si můžete přečíst v druhé části článku ZDE.